آخرین مطالب ارسالی سایت
دوستان
برترین و مجبوب ترین مطالب
میهن نود | MihanNod.Ir
آنتی ویروس خود را برای همیشه آپدیت کنید
میهن نود ابزاری برای بروز رسانی آسان آنتی ویروس محبوب نود ۳۲ است . با استفاده از سرور آپدیت میهن نود و با یوزر و پسورد اختصاصی خود به راحتی می توانید آنتی ویروس خود را بدون نیاز به جستجو برای یوزر و پسوردهای روزانه آپدیت کنید
wWw.MihanNod.ir
تبلیغات شما
تبلیغات شما در این مکان
YourSite.Com
تبلیغات شما
تبلیغات شما در این مکان
YourSite.Com
تبلیغات شما
تبلیغات شما در این مکان
YourSite.Com

بررسی “آرایه های ادبی” در نشست هفتگی انجمن شعروادب اهرم



نشست ادبی هفتگی انجمن شعر و ادب اهرم با موضوع “بررسی آرایه های ادبی” برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان؛ در این نشست ادبی و پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم، ابتدا راحیل شکوه مسؤل انجمن شعر و ادب اهرم ضمن بیان خیرمقدم خود به حاضرین، در مورد چندین آرایه ادبی از جمله التفات، توشیح، لف و نشر و..‌‌. توضیحاتی ارائه داد.

در ادامه حسن عاشوری دبیر ادبیات و یکی دیگر از اعضا انجمن شعر و ادب اهرم و شرکت کننده در این نشست، با اشاره به نحوه کاربرد آرایه های ادبی در شعر و نثر افرود: آرایه­ ها، صرفا شامل شعر و سخن منظوم نیست؛ بلکه بسیاری از آرایه­ ها در نثر نیز کاربرد دارد که از آن ها می توان به تشبیه، کنایه، مجاز، سجع، جناس، تضاد، ایهام، تلمیح، مبالغه، تناسب و … اشاره کرد.

نویسنده کتاب “علم الهدی اهرمی” در ادامه عنوان کرد: نویسندگان برای زیبایی و اثربخشی نوشتۀ خود در دوره­ های مختلف و به خصوص در نثرهای فنی و مصنوع، از آرایه­ های ادبی بهرۀ فراوان برده ­اند ولی چون تشخیص آرایه­ های ادبی در شعر نسبت به نثر، دشوارتر است و شاعران، بیشتر از نویسندگان برای مضمون پردازی و سخن­ آرایی و پوشیده سخن گفتن، به آرایه­ های ادبی پرداخته­ اند و همچنین گزیده گویی و جابه ­جایی ارکان جمله در شعر، برخلاف نثر موجب دشواری فهم معنا و مفهوم سخن می­ شود، به همین خاطر به شواهد شعری و آثار منظوم در شرح آرایه ­ها، بیشتر پرداخته می ­شود.

در ادامه خانمها نسرین صادق، نجمه کردگار، خاتون ماحوزی و آقایان عباس زائرعلی زاده، یوسف بهزادی و خسرو قائدحسینی اشعاری را از خود و یا از دیگر شاعران قرائت نمودند.

شما از این مطالب خوشتان می آید

ارسال نظر